Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Riziko předčasných odchodů ze vzdělávání u klientů diagnostického ústavu
Bílá, Pavlína ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent)
Předčasné odchody ze vzdělávání představují v evropském, a v poslední době i v českém kontextu závažný problém. Tato diplomová práce se zabývá výzkumem rizika předčasných odchodů ze vzdělávání u klientů diagnostického ústavu pro mládež za využití kvalitativních metod. Výzkumným vzorkem je šest chlapců ve věku 15-17 let. Cílem výzkumu je prostřednictvím případových studií zmapovat příčiny problémů se vzděláváním a důvody předčasných odchodů ze vzdělávání u klientů diagnostického ústavu, prozkoumat přístup škol a pedagogických pracovníků ke vzdělávání této mládeže, popsat, jaké podmínky pro vzdělávání vytváří svým klientům diagnostický ústav, a zjistit, jak sami klienti pohlížejí na své dosavadní vzdělávání a zda se jejich pohled na vzdělávání během pobytu v diagnostickém ústavu změnil. Výsledky ukazují, že v některých případech může umístění do diagnostického nebo výchovného ústavu poskytnutím potřebných podmínek zvýšit šanci klientů na získání středního vzdělání. KLÍČOVÁ SLOVA předčasný odchod ze studia, předčasný odchod ze vzdělávání, střední vzdělání, dospívající chlapci, ústavní péče, diagnostický ústav pro mládež, pandemie COVID-19
Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků a studentů ve středním a vyšším odborném vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu práce ve srovnání se stavem v Evropské unii - 2016/17
Vojtěch, Jiří ; Chamoutová, Daniela
Publikace informuje o vývoji vzdělanostní struktury středního vzdělávání prostřednictvím vývoje počtů a podílů nově přijatých žáků do 1. ročníků (u víceletých gymnázií v ročnících odpovídajících 1. ročníku SŠ) a o vývoji počtů přijatých žáků do nástavbového a vyššího odborného vzdělávání, a to vše i v rozlišení dle krajů. Materiál poskytuje rovněž údaje o vývoji oborové struktury středního a vyššího vzdělávání v členění podle skupin oborů, vč. grafů a tabulek pro roky 2011 až 2016.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Školy a školská zařízení - za školní rok 2014/2015
Český statistický úřad
Souhrnné tabulky za předškolní, základní, střední a vyšší odborné vzdělávání, za vysoké školy, základní umělecké školy, dále za zařízení pro výkon ústavní ochranné péče i dětské domovy.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků a studentů ve středním a vyšším odborném vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu práce ve srovnání se stavem v Evropské unii 2015/16
Vojtěch, Jiří ; Paterová, Pavla
Publikace informuje o vývoji vzdělanostní struktury středního vzdělávání prostřednictvím vývoje počtů a podílů nově přijatých žáků do 1. ročníků (u víceletých gymnázií v ročnících odpovídajících 1. ročníku SŠ) a o vývoji počtů přijatých žáků do nástavbového a vyššího odborného vzdělávání, a to vše i v rozlišení dle krajů. Materiál poskytuje rovněž údaje o vývoji oborové struktury středního a vyššího vzdělávání v členění podle skupin oborů, vč. grafů a tabulek pro roky 2010 až 2015. Druhá část publikace se zabývá postavením mladých osob na trhu práce v ČR a v zemích EU. Pozornost je věnována jejich vzdělanostní úrovni, předčasným odchodům ze vzdělávání a nezaměstnanosti, tentokrát i v porovnání místních a cizinců. Zajímavá je i analýza osob ve skupině NEET, což jsou mladí lidé, kteří nejsou zaměstnáni, ani se neúčastní žádného vzdělávání nebo odborné přípravy.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Regionální disparity v uplatnění absolventů středních škol na trhu práce ve vybraných krajích ČR
Janíčková, Kristýna ; Kouřilová, Jana (vedoucí práce) ; Květoň, Viktor (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na analýzu středního školství České republiky vzhledem k požadavkům trhu práce. Jejím cílem je zjistit, zda struktura absolventů středních škol vstupujících na trh práce odpovídá struktuře poptávky po práci. V teoretické části práce jsou zmíněny základní pojmy z oblasti vzdělávání a trhu práce a základní charakteristika vybraných krajů. Zároveň v ní je zmíněna základní legislativa a strategické dokumenty pro oblast vzdělávání a trhu práce. Praktická část diplomové práce bude zaměřena na analýzu počtu a struktury absolventů středních škol a počtu volných pracovních pozic ve vybraných krajích České republiky. Diplomová práce analyzuje data z období let 2006 až 2011 v kraji Jihočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském.
Názory žáků a rodičů na prestiž různých typů vzdělání na píseckých středních školách
ZAPLETALOVÁ, Radka
Diplomová práce se zabývá názory rodičů a žáků na prestiž různých typů vzdělání na středních školách v Písku. Práce prezentuje závěry některých českých i mezinárodních výzkumů, zabývajících se problematikou středního školství. Popisuje okolnosti, které ovlivňují studium střední školy, představuje historický vývoj a současnost českého středního školství a také systém středního školství v některých okolních státech. Charakterizuje písecké střední školy a jejich studijní obory a nabízí pohled na žáka střední školy z psychologicko-sociologického hlediska. Získaná data vlastního kvalitativního výzkumu jsou dále interpretována a vyhodnocována a v následné diskusi porovnávána se zjištěními výchozích výzkumů. Za nejprestižnější typ středního vzdělání je, jak žáky, tak jejich rodiči, považováno střední všeobecné vzdělání, na druhém místě je to střední odborné vzdělání s maturitou a na místě posledním je to střední vzdělání s výučním listem. Mezi rodiči je možné zaznamenat rozdílné hodnocení prestiže školy a jejího významu pro život. Značnou roli při výběru školy sehrává kulturní kapitál. Rodiči preferovaným typem vzdělání je střední odborné vzdělání s maturitou. Prestiž všech typů středního vzdělání se u nás však v poslední době snižuje, zejména z důvodu absence přijímacího řízení na střední školy, špatně nastaveným systémem financování školství a vysokého počtu soukromých středních škol.
Operační výzkum na středních školách
Mančíková, Táňa ; Šindelářová, Irena (vedoucí práce) ; Kuncová, Martina (oponent)
Operační výzkum je soubor různých disciplín, které pomocí aplikace matematických metod hledají optimální řešení složitých problémů. Jednotlivé disciplíny, základy z nich, popř. celý obor se běžně vyučuje na vysokých školách v České republice. Ze sekundárního vzdělávání bylo toto učivo vyřazeno před dvaceti lety. Tato práce se zabývá tím, z jakých důvodů by bylo vhodné a jak by bylo možné témata operačního výzkumu opět středoškolským studentům přiblížit. Zabývá se teoretickým pozadím i ryze praktickými otázkami. Pro tyto účely byly také zařazeny části s návrhy didaktiky a metodiky vyučování tohoto předmětu. Výsledkem je ucelený pohled na možnost znovuzavedení disciplín operačního výzkumu do středních škol a do povědomí jejich studentů.
Analýza středoškolského vzdělávání v kraji Vysočina
Kodysová, Jana ; Kouřilová, Jana (vedoucí práce) ; Říhová, Gabriela (oponent)
Tato bakalářská práce analyzuje středoškolské vzdělávání v kraji Vysočina a v návaznosti na zjištěné skutečnosti hodnotí specifika vzdělávání a možnost uplatnění absolventů na místním trhu práce. V práci jsem využila dostupná data Českého statistického úřadu, Úřadu pro informace ve vzdělávání, Úřadu práce a příslušných ministerstev. Při zpracování jsem použila metodu popisnou, komparativní a metodu analýzy dat. Teoretická část vysvětluje základní pojmy používané ve vzdělávání a ve vzdělávací politice. V praktické části podrobně analyzuji jednotlivé druhy vzdělání na středních školách v kraji a porovnávám je s celorepublikovými hodnotami. Středoškolská vzdělávací soustava v kraji je úplná a oproti průměru České republiky vykazuje drobné odchylky. Kraj Vysočina má mírně nižší zastoupení studentů v obecných oborech gymnázií a vyšší zastoupení studentů v oborech s výučním listem bez maturity. Z hlediska dalších specifik se v kraji objevuje několik oborů, které nemají jinde v České republice zastoupení. Postavení absolventů na trhu práce v kraji Vysočina je v posledních třech letech problematické. Až do roku 2007 míra nezaměstnanosti absolventů klesala, od roku 2008 pozvolna opět stoupá. Příčinou jsou následky ekonomické recese, která průmyslově-agrární region postihla v plné síle. Absolventi oborů středních škol hledají uplatnění hůře. Zaměstnavatelé upřednostňují uchazeče s praxí a zkušenostmi a absolventi si své postavení komplikují přehnanými požadavky a očekáváními. Celkově lze říci, že nabídka vzdělávání na středních školách odpovídá požadavkům trhu práce. Dlouhodobě ovšem existuje poptávka po řemeslných oborech, kterou se nedaří uspokojit. I když v posledních dvou letech opět mírně stoupá podíl studentů v řemeslných oborech, na trhu práce se to projeví se zpožděním.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.